Nättidning utgiven av föreningen Människovärde

Hem / 2013 / Mjölkpaketet — ett viktigt medium

Mjölkpaketet — ett viktigt medium

Stockholm (TT)

I närmare 40 år har mjölkpaketens baksidor fyllts med pyssel, reklam och fakta. I dag är det ett massmedium.

– Det är ett av Sveriges mest lästa medier. Vi har 700 miljoner förpackningar med baksidor varje år, säger Gunilla Eriksson, redaktör för ”panelerna” på Arla, som de kallas internt.

Målgruppen är 9—16-åringar och årligen tas 150 nya baksidor fram, i samarbete med illustratörer, skribenter och byråer.

– Det ska vara lite roligt, man ska bli sugen på att läsa och man ska lära sig saker man inte lär sig någon annanstans.

1975 kom första baksidan, med information om vikten av att hålla mjölken kall, efter att kunder under sommaren klagat på sur mjölk. I dag handlar det om varumärkesbyggande. Därför säljs inte reklam.

– Det är för att kunna ha en bra relation. Skulle vi ha reklam skulle det inte vara en trygg plats, säger Gunilla Eriksson.

Magnus Söderlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, beskriver mjölkpaketet som ett massmedium. Dess särställning har blivit en viktig tillgång för företagen.

– Vad som är en knapp resurs är människors uppmärksamhet, att få folk att titta en längre stund på samma budskap. Där har mjölkpaketet en särställning. De står där i en ganska orörd miljö, och konkurrerar inte med så mycket annat, säger han.

I en C-uppsats från 2006 tillfrågades fyra mejeriföretag om hur de såg på mjölkbaksidorna. Bolagen var mycket medvetna om hur baksidorna används och ingen sålde ut till externa aktörer, däremot använde alla baksidorna till att göra reklam för de egna produkterna. Flera av mejerierna samarbetade med ideella organisationer. Men det fanns undantag: ”Vi har ansvar för produkten mjölk, och det kan vara avstötande att läsa om Bris och cancer. Vi vill inte att detta ska förknippas med mjölk”, sade exempelvis Skånemejeriers dåvarande produktchef om Bris och Cancerfonden.

Om Redaktion Liv och Rätt

avatar