Nättidning utgiven av föreningen Människovärde

Hem / 2012 / Uppståndelse kring Bildas konstaffisch

Uppståndelse kring Bildas konstaffisch

En affisch som förställer råttor gnagande på ostsmulor – kan det vara upprörande? Det var i alla fall inget som Studieförbundet Bilda tänkte på när de tryckte affischen till utställningen ”Det håliga landet” som hade vernissage i Immanuelskyrkan i Stockholm i fredags.

Däremot var det andra som tänkte på det. Bilden av aggressiva råttor i en israelisk-palestinsk kontext associerades med nazisternas avhumanisering av judar, och efter att privatpersoner och organisationer hört av sig i början av förra veckan beslöt Bilda att ta bort affischen från sin hemsida. Fram till torsdagen gick dock bilden att se på hemsidan, och antisemitiska sajter hade hunnit länka till den.

Tomas Sandell, direktor för European Coalition for Israel, tog del av saken från New York, och säger till Liv&Rätt:

– Här har jag bland annat haft möjlighet att besöka Raoul Wallenberg-utställningen, ett unikt livsverk av en svensk världsgestalt som förstod faran med antisemitism. Det är beklagligt att Wallenbergs livsverk inte uppmärksammas av Bilda, som i stället har valt att sprida traditionell antisemitisk propaganda. Bilda måste välja väg – ska man förvalta arvet efter Wallenberg likt Göran Persson eller vill man i stället sprida judehat?

Nättidningen Times of Israel skrev om utställningen och även Simon Wiesenthal-centret i Los Angeles uppmärksammade den svenska konstutställningen. I ett pressmeddelande skriver rabbi Abraham Cooper, föreståndare för Wiesenthal-centret:

“Avhumanisering (genom att avbilda människor som djur) av judar förfinades av den nazistiska propagandamaskinen, vilket var ett mycket effektivt sätt att avhumanisera de judiska medborgarna i deras tyska grannars ögon. Propagandan från 1930-talet beredde vägen för mordet av sex miljoner judar under 1940-talet. Sedan dess har sovjetisk, arabisk och muslimsk antijudisk propaganda använt precis samma metod. Nu har den dykt upp i Sverige år 2012.”

Efter detta fann Bilda det för gott att gå ut med en offentlig avbön. På Bildas hemsida skrev Magnus Stenberg, samordnare för Kompetensområde Mellanöstern, i fredags:

“Det finns skäl att kritisera Bilda för hur vi marknadsförde Stefan Sjöbloms och Larz Lindqvists utställning ”The holy land – det håliga landet”. Vi borde ha insett hur fel en bild med en ost och möss kunde leda människors tankar, och hur den exempelvis kunde utnyttjas inom antisemitiska kretsar. /…/ Bilden borde aldrig ha publicerats i våra egna kanaler. Vi försökte ställa det hela tillrätta, men när media några dagar senare uppmärksammade historien fick bilden en vidare spridning.”

Magnus Stenberg meddelar också att konstnärerna bakom utställningen har valt att ta bort bilden på råttorna från utställningen.

Maria K Andersson

 

 

Om Maria K Andersson

avatar
Maria Andersson är frilansskribent, författare och fil kand i kommunikationsvetenskap.